Adidas – merket som aldri slår feil

Dersom du bare kjøper inn et par fritidssko i år – la det bli Adidas. For dette er merket som aldri slår feil, og de passer inn i en rekke uante situasjoner.

For oss som er opptatte av hvordan vi ser ut, og som interesserer oss for klær og mote, er sko veldig viktig. Men mange tror at som en skal bygge opp en mote- og stilmessig sunn sko-samling så handler det kun om å kjøpe inn eksklusive sko, gjerne i skinn.

Dette er ikke riktig.

Og selv om det blir feil å gå til den andre, ekstreme holdningen, og kun kjøpe «avslappede» fritidssko, er du også på kollisjonskurs med den gode stil. Her handler det om å finne en balanse mellom det mer formelle, og det mer fritidspregede. Men i dette blogginnlegget skal vi vise hvordan Adidas passer godt inn i en ellers riktig sammensatt sko-samling.

Så følg med!

Adidas – tyskmarkedsføring på sitt beste

Selve ordet Adidas er noe underlig, men det kom til på en logisk måte. Det var jo Adolf «Adi» Dassler som sto for denne geniale ordmessige koblingen. Det er ikke alltid like heldig å bruke navn eller initialer i firmanavn, men takket være intens markedsføring ble dette usannsynlige bad-taste navnet stuerent, og faktisk også høy mote.

Vi tenker vel ikke på tyskere når vi skal komme på en nasjon som er spesielt gode i salg og markedsføring, for der troner vel USA.

Og så var det jo i USA at Adidas slo gjennom.

Løpesko og et enormt marked

Adi Dassler var flink til å lage sko for løpere. Og det var denne type sko som slo gjennom i USA på 1960-tallet. Men teknikken og teknologien bak løpeskoene kunne en også bruke til fotball, og der tok det helt av på verdensbasis. Jogging ble også mer og mer inn, spesielt på 1970-tallet og framover, og Adidas slo gjennom i USA og åpnet slusene for hundrevis av millioner av salg årlig.

Senere kom Nike, og strategien for å skyve Adidas inn i evigheten var å ha lavere priser. Dette gjorde at de fikk innpass.

Men det som fikk Nike til værs var basketballskoene til Mike Jordan.

Mote for alle pengene

Men Adidas klarte seg gjennom denne konkurransen, og på nittitallet ble merket svært populært blant kreative mennesker i en rekke yrker. En begynte å bruke Adidas-sko også i andre sammenhenger en løping, og med andre klær enn treningsklær. Spesielt var de flate tennis-skoene populære.

Og der er like populære i dag, følg linken her for å se noen toppmodeller fra Adidas.

Sørg for å ha minst tre par Adidassko i din garderobe, og bruk dem på uventede måter. Gjerne med blazer og dongribukse – en ny klassiker for sofistikerte og selvsikre mennesker. Noe som også skiller Nike og Adidas en del. For Adidas som merke har konnotasjoner som Nike ikke har. Adidas er mote, stil og god smak. Europa, på mange måter. Nike er essensielt sett amerikansk.